Verslag

Er waren nog een aantal plaatsen in China die we graag nog wilde bezoeken. Bovendien wilden we het 'echte' China zien. Het idee was om een reis samen te stellen langs een aantal hoogtepunten, gecombineerd met het stads- en plattelandsleven in China.

Op 28 september vetrokken we naar Shanghai. Dit was wederom een prima startpunt voor onze reis. Het ritje met de maglev ging niet zo snel als gedacht. Het blijkt dat men de topsnelheid van 431 km/u maar op bepaalde tijden haalt. De rest van de dag blijft deze beperkt tot  300 km/u. Nadat we de volgende dag een bezoek aan de Yu tuinen - fraaie Chinese tuinarchitectuur -  gebracht hadden, vertrokken we al na 1 dag richting Xian. Hier bezochten we het zeer indrukwekkende terracotta leger. Eeen verzameling van honderde verschillende beelden verdeelt over (tot nu toe) 3 opgravingen en geconserveerd in drie gebouwen. We zijn hier vroeg in de ochtend heengegaan omdat vanwege de nationale vakantie (feestweek ter viering van de revolutie) heel China in beweging leek te zijn gekomen.

Ook bezochten we de oude stad van Xian die volledig omgeven is door een 14 km lange stadsmuur. Hier was alles versierd met rode vlaggen en lampionnen, ook vanwegen de viering van de revolutie van 1949. We bezochten de bel- en drumtorens, een tweetal pagodes, opgericht ter eren van twee monniken die een wonder verricht hadden. Vervolgens bezochten we de Confusies tempel, waar nog steeds to oude stenen tabletten herdrukt worden. We besloten met een bezoek aan de totaal-niet-op-een-moskee gelijkende grote moskee van Xian dat in een levendige wijk ligt.

Na drie dagen Xian vertrokken we met de trein naar Kunming. Het wachten op deze trein met een paar honderd mensen was een ervaring op zich. We hadden blijkbaar de 1e klas wachtruimte gemist en waren beland in de algemene wachtruimte die werkelijk tot de nok toe vol mensen stond. Een rit van 35 uur volgde. Het was een interessante treinrit. Hoewel deze niet zo fraai was als de indrukwekkende treinreis naar Tibet, was wel goed te zien hoe snel China zich ontwikkeld. Overal werden appartementencomplexen uit de grond gestampt en (spoor) wegen aangelegd. Omdat deze trein niet veel door internationale reisigers gebruikt wordt, was alles in het chinees, zelfs de plaatjes ontbraken bij het menu in de restauratie. Het eten bestellen ging dus met veel gebaar, een online vertaler en een hoop misverstanden tot groot plezier van het aanwezige treinpersoneel. Na twee dagen kwamen we aan in Kunming alwaar we de openbare bus namen naar Dali. Hier verbleven we in het gezellige en gastvrije Jim's Tibettan hotel, een heel leuk hotel net buiten de oude stad!

Dali is een fraai oud stadje met een interessante mix van Chinese en Tibetaanse architectuur. Het ligt aan een meer aan de rand van de Himalaya. We bezochten een dorp ten noorden van de stad. Deze had nog steeds een authentiek karakter.  We maakten vervolgens een tochtje op het meer waar een demonstratie plaatsvond van de visserij met aalscholvers. De vogels worden ingezet om vissen te vangen voor de lokale vissers. Hierna bezochten we de Drie pagodes, die opgericht waren door keizers van de Tang dynastie. De grootste is 70 m hoog en 1200 jaar oud! Aan het eind van de middag klommen we met een kabelbaan naar 2600 meter waar een 25 km lang wandelpad is aangelegd met fraaie vergezichten.een kleine wandeling over een deel van dat pad bracht ons bij een spectaculaire kloof.

We vervolgden onze tocht de volgende ochtend naar Lijiang, dat op de wereld erfgoedlijst staat. De stad ontvangt ongeveer 10 miljoen toeristen per jaar, voornamelijk Chinese. Hier werd ook duidelijk dat het Chinees toerisme een massale aangelegenheid is. De stad was omgetoverd tot een waar circus met overal winkeltjes, bars, clubs en karaoke bars waar tot laat in de avond harde (live) muziek klinkt. Ook was de hele stad verlicht met kermisverlichting. Een beetje onwerkelijk allemaal.

De omgeving is echter bijzonder fraai. We bezochten de indrukwekkende Jade Dragon Snow Mountain, die met ruim 5500 meter de hoogste berg van China buiten Tibet is. Op het juiste moment trok de bewolking weg waardoor de toppen van deze berg fraai te zien waren. Na een bezoek aan Baishan en de wereldberoembe Dr Ho, bezochten we nog een fraai park in Lijiang zelf. Ondertussen hadden we ook wat plannen gemaakt voor de volgende dag. We wilde niet in Lijiang blijven dus kozen we ervoor om nog een excursie te doen.

De volgende dag vertrokken we naar de Kloof van de Springende Tijger. Dit is de op twee na diepste kloof met ruim 3700 meter. We maakte een wandeling over het lage pad dat langs de Yangtze rivier door de kloof slingerde. De vergezichten waren bijzonder fraai en tegen een uur of vier waren we weer terug in Lijiang.  In de avond werden nog wat souvenirs gekocht voordat we de volgende dag het vliegtuig namen naar Guilin.

De vlucht verliep zonder problemen, alhoewel we wel in Kunming (waar we moesten overstappen) onze bagage opnieuw moesten inchecken. Guilin ligt in een van de meest onaardse landschappen op aarde. Het Karstgebergte. Ruim 70.000 toppen sieren de weide omgeving. We verbleven in een heel leuk hotel in Aishamen dat door Nederlanders wordt beheerd. De volgende dag hebben we een fraaie boottocht over de fraaie Li rivier  gemaakt. Het prachtige landschap werd zacht-geel gekleurd door de laagstaande zon.  Hierna hadden we wat vrije tijd in Yangshou, de enige stad van betekenis in de directe omgeving van Aishamen. Uiteraard mocht een visvangst demonstratie met (opnieuw) aalscholvers  niet ontbreken. Nu gebeurde dit echter bij nacht en dat gaf e.e.a. wel wat extra's. Dit avontuur eindigde om 20h30 waarna we terugkeerde naar het hotel.

De volgende dag heb ik de Gold Water cave bezocht, dit is 1 van de grootste druipsteengrotten in het gebied. Ook hier was men erg creatief met de verlichting doordat men de druipsteen formaties met verschillende kleuren uitlichtte. Niettemin was het aan fraaie afwisselende grot die zich over twee verdiepingen uitstrekte. Bovendien was er een modderbad en hete bron in de grot aanwezig waarin ook gebadderd kon worden. Na een mooie wandeling in de namiddag zagen we aan fraaie zonsondergang op het uitzichtterras van het hotel.

Helaas moesten we de volgende dag al weer afscheid nemen van deze fraaie plek. We vertrokken met de nachttrein naar Guangzhou, gelukkig vonden we nu wel de 1e klas wachtruimte. Na een rustige treinreis werden we in Guangzhou naar de haven gebracht voor de overtocht per catamaran naar Hong Kong waar we tegen 16 uur aankwamen.

De eerste van de twee dagen in HK deden we een excursie over Hong Kong Island. We bezochten eerst de Victoria Peak, met een magnifiek uitzicht over de stad. Vervolgens reden we naar Aberdeen harbour waar we een leuke boottocht door de oude vissershaven maakte. Na een bezoek aan een juwelenfabriek (de onvermijdelijke commerciële stop) , reden we naar Stanley waar we de kust en de markt bezochten voordat we tegen 7 uur weer in het hotel terug waren.

De volgende dag was alweer de laatste dag van de reis. We dezen onze laatste inkopen en bezochten nog een planetariumvoorstelling. 's Avonds was er dan nog de Symphony of Lights, een indrukwekkende lichtshow met als lijdend voorwerp en decor de indrukwekkende skyline van Hong Kong!

De volgende dag zat de reis er helaas weer op. We vlogen in circa 12 uur terug naar Nederland, nagenietend van een prachtige rondreis!.