Story

Op 31 januari, in alle vroegte vertrokken we met een groep van 39 man/vrouw sterk richting Tunesie voor een acht daagse rondreis. Al direct bij aankomst viel op de het land betrekkelijk modern geworden was. De nieuwe luchthaven van Enfihda straalde moderniteit en efficientie uit. Na aankomst in het hotel  verkende we de omgeving waarna een middaguitje naar Monastir hebben gemaakt om de tombe van Habib Bourghida.Ernaast staat de Ribat, een versterkt klooster.

De volgende dag begon de rondreis echt. Na een rit van ongeveer twee uur, bezochten we eerst de monumentale medina (stadscentrum) van Tunis. Hierna bezochten we het Musee de Bardo. Ik geloof dat ik nog nooit zoveel mozaïeken bij elkaar gezien heb. Hierna bezochten we Carthago, waarvan overigens nog maar weinig over is. Het badhuis was in ieder geval de moeite waard. De dag werd afgesloten in het schilderachtige Sidi Bou Said, een kunstenaarsdorp aan de Baai van Tunis.

Dag drie van de reis stond in het teken van Dougga, de belangrijkste Romeinse stad van Tunesië, in ieder geval een van de best bewaarde. Het theater, de Mercurius tempel en de wateropslag waren nog altijs in goede staat evenals het badhuis en de latrine (gemeenschappelijk toilet). Ook waren veel straten in de stad nog in perfecte stad. In de avond arriveerde we in de stad Kairouan met zijn prachtige oude medina waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan.

De volgende ochtend reden we verder zuidwaarts. we bezochten eerst Sbeitla, dat na de val van Carthago tijdelijk de nieuwe hoofdstad van dit deel van het Byzantijnse rijk werd. Het is beroemd om zijn goed bewaarde Romeinse tempels, Hierna word het landschap droger en kaler. We reden nu de woestijn in richting Touzeur. Touzeur ligt in een zeer grote oase waarin de schaduw van de half miljoen palmbomen gebruikt wordt om groente en fruit te verbouwen. Deze werden via een ingenieus irrigatie systeem bewaterd. Hierna maakte we een rondwandeling door het oude centrum van Touzeur dat opviel door zijn prachtige bakstenen decoratieve bouw.

De volgende morgen reden we de woestijn in, over het gigantische zoutmeer Chott el Djerit. Hier en daar stond nog wat water dat onder invloed van de mineralen in het zout verschillende kleuren aanneemt. In de middag kwamen we in Douz aan. Hier kon optioneel een dromedaris tocht gedaan worden, een rit met paard en wagen of zelfs een tocht met een delta vlieger. Hier zaten we aan de rand van een witte zandwoestijn. De duinen zijn niet heel hoog maar zijn vrij wit waardeer het landschap een apart karakter krijgt.

De volgende dag bezochten we eerst een vee markt waar schapen geiten, kippen en dromedarissen verhandeld werden. Hierna reden we door naar Matmata en bezochten we een troglodyte, een ondergronds, uitgegraven woning. Omdat we hierna nog tijd hadden, bezochten we op verzoek ook nog het Sidi Driss hotel dat zich ook onder de grond bevindt. Hier zijn namelijk verschillende scènes uit de Star Wars films opgenomen waarbij het hotel het decor vormde voor het huis waar Luke Skywalker opgroeide. Uiteraard was er in het hotel een kleine Star wars expositie te zien en er was een route uitgezet. Na een panoramisch uitzicht over het omliggende maanlandschap, reden we door naar Gabes boor een kort bezoek aan de kruidenmarkt. In de avond kwamen we aan te Sfax.

De volgende ochtend bezochten we Sfax. Omdat deze stad niet zo toeristisch is, wordt de medina niet beheerst door souvenirs winkeltjes maar zie je hier meer het leven zoals dat echt is. Hierna reden we naar El Djem alwaar we het gelijknamige amfitheater bezochten. Dit is een groot Romeins theater dat plaats bood aan 35.000 toeschouwers. Ook is het nog voor een groot deel intact. Niet voor niets staat dit grootste amfitheater van Afrika op de wereld erfgoed lijst. Even na het middaguur kwamen we aan in Port el Kantanoui waar we helaas afscheid moesten nemen van onze uitstekende gids. Die middag zijn we nog met enkele mensen naar Sousse afgereisd voor en bezoek aan de fraaie medina en de grote staats-souvenierwinkel. In de medina kregen we nog spontaan een rondleiding van een oude man die ons wat zaken liet zien buiten de toeristische paden.

De volgende morgen vroeg moesten we helaas al weer afscheid nemen van dit prachtige land. In de middag was ik weer thuis en was deze trip weer over. Het was een prachtige tocht die ik iedereen zou aanbevelen!