A beautiful cultural trip to the Cassamance region in Senegal, not very known to mass tourism by visited by those who embrase culture and don;'t mind some lack of luxery.
Een heel mooie culturele reis naar de Cassamance regio in Senegal, niet zo bekend bij het grootschalig toeriusme wel bij degene die voor de cultuur gaan en gebrek aan luxe niet schuwen.
NL
Toen ik in april hoorde dat er een percussie- en dansreis naar Senegal georganiseerd wordt, twijfelde ik geen moment, dit is een buitenkans en met een fantastische groep van 22 percussionisten, dansers en geïnteresseerden vertrokken we op tweede kerstdag naar de Cassamance. in Senegal voor 15 dagen drum dans en Kora workshops, bezoek aan het Abéné muziekfestival en nog veel meer. Het was ook heel fijn om met Oud & nieuw niet in Nederland te hoeven zijn … Deze reis was ter gelegenheid van het 25 jaar Jubileum van Ousmane als percussie docent en werd georganiseerd door John en Froukje van Dansstudio LionPaw.
We streken neer in het Jaliya kamp in Abéné, deze wordt beheerd door de artiesten Sousou en Maher Cissoko. Zij, een geweldige zangeres en hij, een geweldige Kora spelen (Kora is een West Afrikaanse harp met een kalebas als klankkast en 22 snaren in twee groepen). Zij begeleidde ons bij de Kora en Zangworkshops terwijl afwisselend Ousmane en Papis, een lokale djembé fola de percussie workshops deden. Ook de dansworkshops werden afwisselend door Joh en een lokale docent(e) gegeven.
Iedere dag startte (voor degene die dat wilde) met Yoga, na het ontbijt was de dansworkshop en later de percussie workshop. Na de lunch hadden we een aantal uren vrij en was aan het begin van de avond de Zang/Kora workshop. Na het avondeten was er tijd voor, jammen, of naar het festival gaan of sterrenkijken op het strand. Het dagprogramma voor de "workshop" dagen zag er als volgt uit (m.u.v. 1-1, 4-1, 8-1):
1. 07:15 - 08:00: Yoga
2. 08:30 - 09:30: Ontbijt
3. 09:30 - 11:00: Dans
4. 11:15 - 12:45: Percussie
5. 13:30 - 14:30: Lunch
5. 145:30 - 17:30 Vrij
17:30 - 18:30: Kora / Zang workshops (op 27, 28, 29 dec en 5,6,7, jan.)|
19:30 - 20:30: Avondeten.
20:30 - 00:00 (of later): Vrij'2-Avonds was er vaak ruimte om te jammen, samen muziek maken, strand of een kampvuur waar Sousou en Maher e.e.a. muzikaal opluisterde (al dan niet met "hulp" van enkele van onze groep). De sfeer was geweldig en het was ronduit genieten van de lokale (Kora) muziek.
Op 30 december en 2 Januari zijn we naar het Abéné festival geweest. Sommigen onder ons zijn nog vaker gegaan. Tijdens het festival waren er verschillende artiesten en bands uit binnen- en buitenland die vooral traditionele en moderne Afrikaanse muziek speelde, vaak met dansers en acrobatiek. Officieel begon een festival avond om 21 uur maar die tijd werd nooit gehaald, meestal trad de eerste (van meestal drie grotere acts per avond) pas tegen elven aan en was het meestal rond 3h dat het voor die dag klaar was. Tussen de bands waren er intermezzo van komieken, rappers, soms playback of lokale zangers die de tijd opvulde. Het kon kaarten kopen voor staan en zitplaatsen. De zitplaatsen werden gevormd door plastic stoelen die binnen een omheind stuk van de binnenplaats stonden, echter deze werden overal naartoe gesleept zodat vrienden bij elkaar kon zitten. of je net iets beter zicht op het podium gegeven. Ook was het heel normaal om als public op het podium te springen en ff lekker mee te dansen, wat voor het podium ook gewoon gebeurt (ondanks pogingen van de supposten om dat laatste tegen te gaan vanwege het zicht vanaf de "dure" zitplaatsen.
Op de laatste festival dag traden ook Sousou en Maher op met hun band met een super swingende en perfect uitgevoerde show van zang, Kora, op een gegeven moment zat niemand meer, iedereen danste. Het was sowieso een machtig mooie ervaring om zo'n festival mee te maken met al die soms, ronduit spectaculaire acts. En inderdaad we waren pas tegen 3h terug., zoals het hoort.
Op 4 januari hebben we een excursie gedaan naar Kafountine (een stadje in de buurt) en de mangrove aldaar. Deze bestond uit een lange boottocht met een traditionele vissersboot (waar we allemaal in paste). We voeren door de mangrove eerst naar het eiland Boune waar de Wiet productie gedoogd wordt en waar je vanuit het dorpje met z'n fraaie kerk, zo naartoe kan wandelen door gewoon je neus te volgen. Hierna voeren we naar het dorp Kaylo waar der schipper vandaan kwam. Zowel op de boot als tijdens lunch werd alweer de Kora gespeeld door Mo, een van Maher's bandleden. Hier maakte ik ook kennis (althans bewust) met het prachtige Malinese lied "Baliné" dat iedere beginnende Koraspeler leert.
Ook brachten we genoeg tijd op het nabijgelegen strand (en in het water) door. Soms direct bij het kamp maar ook vaak bij de Paradise beach house. Een mooie plek en sowieso aan te raden wanneer je Abéné bezoekt. We genoten diverse keren van een fraaie zonsondergang en ook 's-Avonds laat waren er altijd een paar van ons op het strand te vinden om zich te vergapen aan de zeevonk en de overweldigend mooie sterrenhemel. Zelfs 7 van de acht planeten waren te zien: De Aarde (we stonden er immers op), Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunes (deze twee alleen met een kijker) en Venus (Die niet te missen viel).
Ook zijn we nog bij een lokale artist, Jacaya, op bezoek geweest die net buiten Abéné in de bossen woont. Hij heeft een heel fraai perceel waar ook overnacht kan worden en maakt heel fraaie schilderijen en andere kunst. Zijn huis heeft hij in traditionele stijl gebouwd en het bouwmateriaal EN de midden koepel zorgen er ook nog eens voor dat de warmte buiten blijft. Hij nodigde ons ok meteen uit voor een concert enkele dagen laten, die uiteindelijk plaatsvond in een heel sprookjesachtige setting onder de palm- en sinasappelbomen, onder de sterren en rond een kampvuur!
Na een laatste vrije dag (met een bezoekje aan Abéné haven, Abéné en ‘s-middags een afscheid bij de Paradise bar, moesten we op 9 januari helaas weer afscheid nemen van deze fraaie plek en de mensen. De grenspassage naar Gambia verliep vlotjes dankzij, o.a. de 20 euro smeergeld aan een douanebeambte voor het (niet) controleren van onze bagage, die op het dak van de busjes lag).
De vlucht terug vanuit Banjul en met tussenlanding in Tenerife, verliep vlotjes zodat ik op 10 januari even na middernacht weer gezond en wel thuis was. Einde van een heel fraaie reis!
EN
When I heard in April that a percussion and dance trip to Senegal was being organized, I didn’t hesitate for a moment; this was a fantastic opportunity. Together with an amazing group of 22 percussionists, dancers, and enthusiasts, we left for the Cassamance in Senegal on Boxing Day for 15 days of drum, dance, and Kora workshops, a visit to the Abéné music festival, and much more. It was also very nice not to have to spend New Year's in the Netherlands... This trip was organized in celebration of Ousmane's 25th anniversary as a percussion teacher and was arranged by John and Froukje from Dansstudio LionPaw.
We settled at the Jaliya camp in Abéné, managed by the artists Sousou and Maher Cissoko. She, a wonderful singer, and he, an amazing Kora player (the Kora is a West African harp with a gourd as a resonator and 22 strings divided into two groups). They guided us in the Kora and Singing workshops, while Ousmane and Papis, a local djembe player, alternated in conducting the percussion workshops. The dance workshops were also alternated between John and a local teacher.
Each day began (for those who wanted to) with yoga, followed by the dance workshop after breakfast, and later the percussion workshop. After lunch, we had some free time, and at the start of the evening, the Singing/Kora workshop took place. After dinner, there was time for jamming, attending the festival, or stargazing on the beach. The daily schedule for the "workshop" days was as follows (except for January 1st, 4th, and 8th):
07:15 - 08:00: Yoga
08:30 - 09:30: Breakfast
09:30 - 11:00: Dance
11:15 - 12:45: Percussion
13:30 - 14:30: Lunch
14:30 - 17:30: Free time
17:30 - 18:30: Kora/Singing workshops (on December 27, 28, 29 and January 5, 6, 7)
19:30 - 20:30: Dinner
20:30 - 00:00 (or later): Free timeIn the evenings, there was often space for jamming, making music together, going to the beach, or gathering around a campfire, where Sousou and Maher sometimes provided fantastic music (with or without help from some of our group members). The atmosphere was amazing, and we thoroughly enjoyed the local (Kora) music.
On December 30th and January 2nd, we went to the Abéné festival. Some of us went even more frequently. During the festival, there were several artists and bands from both local and international backgrounds performing mainly traditional and modern African music, often with dancers and acrobatics. Officially, a festival evening started at 9 PM, but this time was rarely met. Usually, the first of the three main acts would perform around 11 PM, and it typically ended around 3 AM. Between the bands, there were intermissions featuring comedians, rappers, or local singers who filled the time. Tickets were available for standing or seated areas. The seating area consisted of plastic chairs within an enclosed section of the courtyard, but these were often moved around so that friends could sit together or to improve visibility of the stage. It was also quite normal for the public to jump onto the stage and dance along, which often happened in front of the stage despite attempts by the staff to prevent it due to the visibility from the “expensive” seats.
On the last day of the festival, Sousou and Maher performed with their band in a super swinging and perfectly executed show of singing and Kora. At one point, nobody was sitting anymore; everyone was dancing. It was an incredible experience to witness such a festival with all the sometimes truly spectacular acts. And indeed, we only returned around 3 AM, just as it should be.
On January 4th, we took a trip to Kafountine (a nearby town) and the mangrove there. It involved a long boat ride on a traditional fishing boat (which we all fit into). We sailed through the mangroves, first to the island of Boune, where the production of cannabis is actually tolerated, and where you can walk to from the village with its beautiful church by just following your nose. After that, we sailed to the village of Kaylo, where the captain lives. Both on the boat and during lunch, the Kora was played by Mo, one of Maher’s band members. It was on the bKaylo island where I also became consciously familiar with the beautiful Malian song "Baliné," which every beginner Kora player learns.
We also spent a lot of time at the nearby beach (and in the water). Sometimes right by the camp, but also often at the Paradise Beach House. A lovely spot, and definitely recommended if you’re visiting Abéné. We enjoyed several beautiful sunsets, and even late at night, there were always a few of us on the beach marveling at the bioluminescence of the sea and the stunning starry sky. We could even see seven out of the eight planets: Earth (since we were standing on it), Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune (the latter two only with binoculars or photographic), and Venus (which was impossible to miss).
We also visited a local artist, Jacaya, who lives just outside Abéné in the forest. He has a beautiful property where you can also stay overnight, and he creates stunning paintings and other artwork. His house is built in traditional style, and the building material and central dome also help keep the heat outside. He immediately invited us to a concert a few days later, which eventually took place in a magical setting under the palm and orange trees, under the stars and around a campfire!
After a final free day (with a visit to the Abéné harbor, Abéné, and an afternoon farewell at the Paradise Bar), we sadly had to say goodbye to this beautiful place and the people on January 9th. The border crossing into Gambia went smoothly, thanks in part to a 20-euro bribe to a customs officer for not checking our luggage, which was on the roof of the minibuses.
The flight back from Banjul, with a stopover in Tenerife, went smoothly, and I was home safe and sound just after midnight on January 10th. The end of a truly wonderful journey
https://www.Freekslangen.nl - My site
Free AI Website Maker